Η Ναζιστική – Φασιστική Προπαγάνδα

Αξιοποιώντας τις καινοτομίες της εποχής, ραδιόφωνο, κινηματογράφο και φυσικά τον Τύπο, οι Ναζί έστησαν έναν εξαιρετικά αποδοτικό προπαγανδιστικό μηχανισμό που εξύψωνε τα ναζιστικά ιδανικά και στοχοποιούσε τους εχθρούς του γερμανικού έθνους. Κάθε αντίθετη φωνή, κάθε διαφορετική άποψη τέθηκε στο στόχαστρο. Τον Δεκέμβριο του 1930 Τάγματα Εφόδου (SA) διακόπτουν την προβολή του έργου «Ουδέν νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο» και οι θεατές ξυλοκοπούνται. Η ταινία που ήταν βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Έριχ Μαρία Ρεμάρκ αποτελούσε μια αντιπολεμική κραυγή που μιλούσε για τη σκληρότητα και τη φρίκη του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου και γι’ αυτό θεωρήθηκε αντιγερμανική από τους Ναζί.

Η γνώση στην πυρά. Κάψιμο βιβλίων από τους ναζιστές. Φωτογραφία:US Holocaust Memorial museum

Η γνώση στην πυρά. Κάψιμο βιβλίων από τους ναζιστές.
Φωτογραφία:US Holocaust Memorial museum

Άριστος χειριστής του λόγου και δεινός άνθρωπος του παρασκηνίου, ο Γιόζεφ Γκέμπελς θα ενσαρκώσει τη ναζιστική προπαγάνδα. Σε αυτήν παρουσιαζόταν η αναγέννηση του γερμανικού έθνους και η συντριβή των πολλαπλάσιων αντιπάλων που συχνά αποτυπώνονταν στις ναζιστικές προπαγανδιστικές αφίσες ως τέρατα, φίδια, σκουλήκια ή με αλλοιωμένα ανθρώπινα χαρακτηριστικά, αταίριαστα με το φυσικό ξανθό και λευκό δέρμα των Αρίων Ναζί.  Συνοδευόμενοι από εθνικιστικά πατριωτικά εμβατήρια οι Ναζί εμφανίζονταν με αυστηρή στρατιωτική πειθαρχία σε άριστους σχηματισμούς για να εμπνέουν σεβασμό στους οπαδούς τους και φόβο στους αντιπάλους τους.

Γιορτή του εθνικοσοσιαλιστικού κόμματος (NSDAP) στη Νυρεμβέργη το 1936. Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_party_rally_grounds

Γιορτή του εθνικοσοσιαλιστικού κόμματος (NSDAP) στη Νυρεμβέργη το 1936.
Φωτογραφία: http://en.wikipedia.org/wiki/Nazi_party_rally_grounds

Η διανόηση και η γνώση θα μπουν στο στόχαστρο της ναζιστικής ιδεολογίας που θα επιχειρήσει να εξαλείψει κάθε αντίθετη ή προοδευτική φωνή. Toν Μάιο του 1933 στο Βερολίνο, οι ναζί φοιτητές θα βάλουν μια καθαρτική φωτιά -σύμφωνα με τον Γκέμπελς- που εξάγνιζε τη γερμανική φυλή και αποκαθιστούσε την καθαρότητά της. Δεκάδες χιλιάδες βιβλία, ο πυρήνας της διανόησης θα πέσει στη φωτιά. Βιβλία των Σίγκμουντ Φρόιντ, Έρνεστ Χέμινγουεϊ, Τόμας Μαν, Τζακ Λόντον και 90 ακόμη συγγραφέων θα παραδοθούν στις φλόγες για να αναδείξουν τη νέα ναζιστική εποχή που δεν επέτρεπε κριτική, βαθύτερη γνώση και διαφορετική άποψη. Ανάμεσα στους συγγραφείς που τα βιβλία τους κάηκαν ήταν και του φημισμένου ποιητή του 19ου αιώνα Χάινριχ Χάινε ο οποίος έναν αιώνα πριν είχε γράψει προφητικά: «Εκεί που έχουν κάψει βιβλία, στο τέλος θα καίνε ανθρώπους».

Δεκάδες διανοούμενοι και επιστήμονες, Εβραίοι και μη, προοδευτικοί και συντηρητικοί θα φύγουν από τη Γερμανία και την Αυστρία για να γλιτώσουν από τη ναζιστική μανία. Ανάμεσά τους ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, ο Μπέρτολτ Μπρεχτ, ο Γιόζεφ Ροτ, η Χάνα Άρεντ, ο Έριχ Μαρία Ρεμάρκ, ο Μαξ Χορκχάιμερ, ο Βίλχελμ Ράιχ, ο Κουρτ Βάιλ, ο Τόμας Μαν και πολλοί άλλοι.

Ο ΑΓΩΝ ΜΟΥ – Αδόλφος Χίτλερ

To “Mein Kampf” το βιβλίο όπου ο Χίτλερ θα ξεδιπλώσει όλο το παραληρηματικό όραμα του για τη Γερμανία θα γίνει ο οδηγός των Ναζί μέχρι την καταστροφή της Ευρώπης και το Ολοκαύτωμα (Shoah) των Εβραίων.

Η ξανθή αγνή παιδούλα που παρασύρεται από τον εβραίο καπιταλιστή. Πηγή: https://sites.google.com/site/mrmooreswhsemesterii/


Η ξανθή αγνή παιδούλα που παρασύρεται από τον εβραίο καπιταλιστή.
Πηγή: https://sites.google.com/site/mrmooreswhsemesterii/

 «Με σατανική χαρά στο πρόσωπό του, ο νεαρός Εβραίος παραμονεύει το ανυποψίαστο κορίτσι που θα μολύνει (βεβηλώσει – μιάνει) με το αίμα του, κλέβοντάς το από τους ανθρώπους της… Είναι οι Εβραίοι που έφεραν τους Νέγρους στην κοιλάδα του Ρήνου (Αναφορά στα αποικιακά συμμαχικά στρατεύματα που είχαν σταλεί μετά το πέρας του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου σε γερμανικά εδάφη για την επιτήρηση της τάξης.), πάντα με την ίδια κρυφή σκέψη και τον ξεκάθαρο στόχο να καταστρέψουν τη μισητή τους λευκή φυλή με το απαραίτητο αποτέλεσμα της επιμειξίας, ρίχνοντάς την (τη λευκή φυλή) από το πολιτιστικό και πολιτικό της μέγεθος και ανυψώνοντας εαυτούς ώστε να γίνουν αφέντες της».

Προπαγανδιστικές Ρατσιστικές Αφίσες

«60.000 Μάρκα θα στοιχίσει στην κοινωνία μας αυτός ο πνευματικά άρρωστος κατά τη διάρκεια της ζωής του». Από το περιοδικό Νέοι Άνθρωποι (Neues Volk), έκδοση της υπηρεσίας Φυλετικής Πολιτικής του Ναζιστικού κόμματος της Γερμανίας.

Με ρίζες στην ευρωπαϊκή και αμερικανική ευγονική θεωρία, η προπαγανδιστική ναζιστική μηχανή στοχοποιούσε και απομόνωνε συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες (πνευματικά και κινητικά ασθενείς, ομοφυλόφιλους), ώστε να μπορέσει να προχωρήσει αργότερα στην εκκαθάρισή τους. Στην περίπτωση των πνευματικά ασθενών εφαρμόστηκε το ναζιστικό πρόγραμμα ευθανασίας Τ-4 (Aktion T-4) που οδήγησε στο θάνατο περισσότερους από 200.000 ανθρώπους ως «ανεπιθύμητα στοιχεία». Στο πρόγραμμα συμμετείχαν διακεκριμένοι γερμανοί επιστήμονες.

Πηγή: University of Florida digital collection

Πηγή: University of Florida digital collection

To 1938 το φασιστικό καθεστώς της Ιταλίας προχώρησε στη θέσπιση των φυλετικών νόμων (leggi razzialli fasciste) που στοχοποιούσαν πέρα από τους αυτόχθονες κατοίκους των ιταλικών αποικιών της Αφρικής και τους Εβραίους. Το περιοδικό “Η υπεράσπιση της Φυλής» (La difesa della Razza) άρχισε να εκδίδεται την ίδια περίοδο σε μια προσπάθεια προπαγανδισμού των νέων φυλετικών θεωριών στην Ιταλία. Το φασιστικό καθεστώς χρειαζόταν πέρα από την εικόνα του υπανθρώπου στη Λιβύη και την Αιθιοπία, ιταλικές κτήσεις ύστερα από σφαγές, να δημιουργήσει και έναν ακόμη εχθρό ώστε να προχωρήσει στα επεκτατικά του σχέδια στην Ευρώπη.

Το ναζιστικό κόμμα επέδειξε εξαρχής μεγάλη φροντίδα στην προπαγάνδα για την προσέλκυση των νέων ηλικιών στην προσπάθεια δημιουργίας μιας πιστής χιτλερικής νεολαίας. Όλα τα παιδιά λίγο πολύ ήταν αναγκασμένα να συμμετάσχουν στις οργανώσεις αυτές γιατί αλλιώς οι οικογένειές τους στοχοποιούνταν.

Οι Ιταλοί φασίστες δημιούργησαν και αυτοί τον δικό τους προπαγανδιστικό μηχανισμό που στόχευε στη δημιουργία μιας πιστής φασιστικής νεολαίας με στρατιωτική πειθαρχία και τάξη, την G.I.L. (Gioventu Italiana del Littorio). Εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά εντάχτηκαν στη νεολαία και κατηχούνταν καθημερινά στα σχολεία και τις οργανώσεις, ενώ ιδιαίτερη σπουδή δόθηκε στη δημιουργίας φασιστικής βιβλιογραφίας που εξυπηρετούσε τις προπαγανδιστικές ανάγκες.

Κινηματογράφος

Αξιοποιώντας τον κινηματόγραφο το χιτλερικό καθεστώς παρουσίασε τη ρώμη της άριας φυλής και το λαμπρό μέλλον που περίμενε τη Γερμανία. Η Λένι Ρίφενσταλ έγινε διάσημη για τις εμπνευσμένες ταινίες χιτλερικής προπαγάνδας όπως το «Ο θρίαμβος της θέλησης» (Triumph des Willens) που αναδείκνυε το ακάματο του γερμανικού πρότυπου και του ναζιστικού μέλλοντος. Οι τεχνικές που χρησιμοποίησε η Ρίφενσταλ απετέλεσαν πρότυπο για τα επόμενα στάδια του κινηματογράφου, αλλά οι σκοποί της ήταν σκοτεινοί όπως και η ιδεολογία που υπηρετούσε.